Voor wie?
Datum
  • 2020
  • 2021
Wijken en dorpen
Locaties

Kinderen en ouders

In beweging blijven. Online programma deel 15

Veel projecten die we normaal organiseren voor jullie op scholen gaan door de corona situatie niet door. Daarom plaatsen we wekelijks een tip en activiteit die je samen met je kind op een speelse manier kunt uitvoeren, want spelen is leren!

Wij delen leuke activiteiten, algemene informatie én tips over gezondheid en bewegen. Deze activiteiten zijn voor peuters en kleuters en kinderen van de onderbouw, maar iedereen kan er natuurlijk aan meedoen want je bent nooit oud om te spelen, knutselen, tekenen enz.

Wij wensen jullie veel speel- en leer plezier. Laat je ons weten hoe het is gegaan?
Punt Welzijn, team opgroeien.

Lekker in beweging blijven

De laatste weken voor de zomervakantie zullen de tips gericht zijn op het thema ‘gezond blijven’. Deze week staat het onderwerp ‘Blijf bewegen’ centraal.

Tip van de week:

Het is logisch dat we door de coronamaatregelen minder zijn gaan bewegen. Maar regelmatig bewegen is wel enorm belangrijk!

Door in beweging te zijn, heb je minder last van stress en lichamelijke klachten. Tevens: wie overdag voldoende beweegt, kan ’s avonds beter slapen.

Ondanks de beperkte opening van sportclubs zijn er volop mogelijkheden om thuis te blijven bewegen. Probeer als volwassene elke week minimaal 2,5 uur te bewegen. Voor jongeren geldt: minimaal één uur per dag. Alle meubels opzij, sportkleren aan en bewegen maar. Een leuk voordeel van thuis sporten: je kunt dit met het hele gezin doen.

Tip 1: Er zijn veel challenges bedacht door sportverenigingen en -bonden. Bijvoorbeeld de #stayathomechallenge van de KNVB. Op social mediakanalen (Instagram, TikTok, Facebook etc.) worden wekelijks video’s geplaatst.

Tip 2: Doe samen met je kinderen oefeningen via Zappsport@Home.

Tip 3: Ga buiten een rondje fietsen of wandelen. Je kunt natuurlijk ook meehelpen in de tuin. Tuinieren helpt om in beweging te blijven.

Tip 4: Kinderen voor Kinderen blijft thuis. Dans samen met je kind(eren) mee op muziek van Kinderen voor Kinderen!

Tip 5: Bekijk onze eigen beweegchallenges via youtube

Bron: NJI

Activiteit:

Activiteit 1: Speeltuintjesjacht. Houd samen met je kind(eren) een speeltuintjesjacht in de wijk. Ga alle speeltuintjes in de wijk langs en laat je kinderen lekker spelen. (Misschien vinden jullie nog wel een schat: Een speeltuintje waar jullie nog nooit zijn geweest).

Activiteit 2:

Heb je meerdere kinderen of komen er meerdere kinderen bij jullie over de vloer, dan is de volgende activiteit erg leuk én leerzaam!

Houd samen met de kinderen een spelletjes/sportmarathon. Lekker met z’n allen naar buiten en spelen maar. Ieder kind mag één sport/ spel verzinnen/ kiezen die hij/zij leuk vindt. Doe deze een voor een met de gehele groep. Zo krijg je een aantal spellen die om de beurt door de kinderen gegeven worden. Dit zorgt voor een volle middag bestaande uit sport en spel.

Het oefenen met beurtgedrag, leiding nemen en volgen draagt bij aan de sociale ontwikkeling van je kind. Je kind leert er dus ook nog van!

 

a Tekstgrootte verkleinen. a Tekstgrootte herstellen. a Tekstgrootte vergroten.