Voor wie?
Datum
  • 2020
  • 2021
Wijken en dorpen
Locaties

Kinderen en ouders

Online programma Ouder en Kind deel 3

Veel projecten die we normaal organiseren voor jullie op scholen gaan door de corona situatie niet door. Daarom plaatsen we wekelijks activiteiten die je samen met je kind op een speelse manier kunt uitvoeren, want spelen is leren!

Aan het begin van de week delen we leuke activiteiten, midden in de week geven we informatie en net voor of in het weekend krijg je een tip over gezondheid en bewegen. Deze activiteiten zijn voor peuters en kleuters en kinderen van de onderbouw, maar iedereen kan er natuurlijk aan meedoen want je bent nooit oud om te spelen, knutselen, tekenen enz.

Wij wensen jullie veel speel- en leer plezier. Laat je ons weten hoe het is gegaan?
Punt Welzijn, team opgroeien.

Vrijdag 10 april: stimuleren om groente te eten, hoe doe je dat?

Hoe stimuleer ik mijn baby’s/peuters om meer groenten te eten?

  • Na 4 maanden geef je, naast melk, ook groente- en fruithapjes.
  • Vermijd groenten die veel nitraat bevatten zoals rode bieten, spinazie en sla.
  • Begin met enkelvoudige smaken (één groente).
  • Zelf hapjes maken is eenvoudig en snel. Kook de groente, pureer de groente, laat afkoelen en vries in (bijv. blokjes groenten maken in een ijsblokjeshouder).
  • Geef de baby/kleuter de tijd om aan de smaak te wennen; overhaast niet.
  • Het is belangrijk om je baby gelijk aan gezonde voeding te laten wennen. Dan zal je kind de rest van zijn leven meer genieten van gezond eten. Smaken die je baby nu leert, gaat hij later ook echt eten.

Filmpje: Informatie en tips peuters en kleuters

Woensdag 8 april: Het verhaal van Noor en het coronavirus

De scholen zullen nog even dicht blijven en voor ons als ouder zijn het al rare en spannende tijden. Maar hoe zit het met de kinderen? Hoe leg je hen uit wat er aan de hand is? En hoe ga je om met hun emoties?

Onze collega’s van Hoera, ook onderdeel van Unitus, maakten een voorleesboek;‘Het verhaal van Noor en het coronavirus’.
Het boek vertelt wat een virus is en wat we ertegen doen in Nederland. Het geeft woorden aan gevoelens van onzekerheid en het helpt kinderen om te zien dat er nog steeds leuke dingen zijn, ook nu we veel binnen moeten blijven. De overheidsrichtlijnen komen op een begrijpelijke manier aan bod en tot slot is er het uitzicht op betere tijden.

We hopen dat veel ouders en kinderen er houvast aan zullen hebben! Klik hieronder om naar de webpagina te gaan.

https://www.hoerakindercentra.nl/actueel/het-verhaal-van-noor-en-het-coronavirus

Maandag 6 april: Gezonde activiteiten en wat leuks te doen rondom Pasen

Activiteit 1: een gezond eetspelletje, hapjesmemory
Leg een stuk aluminium op tafel. Verspreid daarop verschillende soorten hapjes. Zorg ervoor dat ieder soort hapje twee keer op het aluminium ligt. Pak vervolgens een aantal plastic bekertjes en zet ze op de kop over de hapjes.

Het spel kan beginnen! Bij iedere beurt mag je twee bekertjes optillen. Als dezelfde twee hapjes onder de plastic bekertjes liggen, dan mag je ze houden. Je eet ze op of je bewaart ze in een bakje, zodat je op het einde van het spel kunt zien wie er gewonnen heeft.

Voorbeelden van hapjes: komkommer, tomaat, druiven, worteltjes, blokje kaas, plakje worst, halfgekookt eitje etc.

Andere variant:

Doe de hapjes in bakjes/ bekertjes en leg er een klein blaadje op, zodat het niet zichtbaar is wat erin zit. Dit zorgt voor minder rotzooi J


Activiteit 2: dansdoek
Dit is een uitdaging voor jong en oud!

Benodigdheden:

  • Laken/ handdoek
  • Ballonnen of balletjes (kan ook van propjes papier of aluminium)

Variant 1:
Stap 1: Leg het laken/ doek op de grond.
Stap 2: Pak allemaal een hoek van het laken/ doek.
Stap 3: Beweeg het laken/ doek omhoog en omlaag
Stap 4: Loop met het laken/ doek in de hand, een rondje.

TIP: Zing ondertussen een liedje met elkaar.

Variant 2:
Stap 1: Leg het laken/ doek op de grond.
Stap 2: Pak allen een hoek van het laken/ doek.
Stap 3: Beweeg het laken/ doek omhoog en omlaag
Stap 4: Leg de ballon/ het balletje in het midden en beweeg dan het laken/ doek op en neer. Probeer hierbij de ballon/ het balletje op het doek te laten!

TIP: Jonge kinderen vinden het vaak leuk om onder het doek te rennen of kruipen, terwijl het doek omhoog en omlaaggaat.

Wij zien graag leuke filmpjes/ foto’s waarin we jullie enthousiasme zien stralen!

Activiteit 4: paaskrans verven
Wat is nou leuker dan het maken van een paaskrans, aangezien Pasen voor de deur staat! Wat heb je nodig:
– papier
– potlood
– verf
– plastic rietje (of kwast)
– spons (of aardappel)
– kwasten (of wattenstaafjes)
– stiften
In onderstaande vlog zie je hoe je dit kunt doen, veel plezier!

https://www.youtube.com/watch?v=0ahDdEcAbp0

Activiteit 5: paaseieren verven
Verf samen met je kind(eren) paaseieren.
Je kunt er eventueel een spelvorm aan vastplakken door de paaseieren te verstoppen.

Variant 1: Ouder(s)/ verzorgers verstoppen de paaseieren voor de kinderen.
Variant 2: Kinderen verstoppen de paaseieren voor de ouder(s)/ verzorgers of voor broertjes of zusjes.

a Tekstgrootte verkleinen. a Tekstgrootte herstellen. a Tekstgrootte vergroten.