Vrijwillige inzet

Nieuwe wet WBTR; belangrijk voor verenigingen en stichtingen

Op 1 juli 2021 treedt de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, kortweg WBTR, in werking. Inmiddels is er op internet veel informatie te vinden over deze wet. Punt Welzijn heeft zich namens de vrijwilligersorganisaties in Nederweert en Weert verdiept in deze nieuwe Wet en contact gezocht met verschillende instanties. 

De Wet inhoudelijk.

Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) in werking. Deze wet scherpt de positie, plichten en aansprakelijkheid van bestuursleden aan en geldt expliciet voor verenigingen en stichtingen. De wet is erop gericht om krantenkoppen als ‘De penningmeester van het bestuur van vereniging X is er met de kas vandoor’ in de toekomst te voorkomen.

Belangrijkste punten van de nieuwe wet:

  1. uitvoering en toezicht moeten gescheiden worden (monistisch bestuur: uitvoerende en niet uitvoerende bestuurders);
  2. meervoudig stemrecht verandert. Als bepaalde bestuurder meer stemmen kan uitbrengen dan de anderen tezamen, dan kan dat nog max 5 jaar. Zodra de statuten wijzigen verandert ook deze regeling;
  3. verplicht in statuten opnemen wat er gebeurt bij belet of ontstentenis van een bestuurder/commissaris;
  4. statuten hoeven nu niet à la minute gewijzigd te worden. De wet overruled de statuten op onderdelen;
  5. regeling over tegenstrijdige belangen. Bestuurder met persoonlijk belang mag niet deelnemen aan besluitvorming over betreffend onderwerp.

Voordat de wet op 1 juli 2021 ingaat, moet de vereniging of stichting haar zaakjes op orde te hebben.  Belangrijk is in ieder geval dat je als bestuur met elkaar bespreekt wat volgens jullie ‘integer besturen’ inhoudt en hoe je daar vervolgens met elkaar de afspraken over vastlegt.

Uitleg Notaris.

Omdat de wet een hoop vragen oproept, zoals ‘wat moet een vereniging/stichting nu precíes doen en regelen en moeten we nu meteen van alles laten wijzigen in de statuten?’ hebben we Notaris Houben uit Weert gevraagd om een reactie op hoofdlijnen die gebruikt kan worden als een eeste check. Klik hier voor zijn informatie.

Heb je hierover een vraag? Stuur dan een mail naar ons via  socialemarktplaats@puntwelzijn.nl. De vragen worden verzameld en aan de notaris doorgestuurd voor beantwoording. De gestelde vragen en antwoorden kun je helemaal onderaan deze pagina lezen.

Gratis checklist

Door de NOV is een checklist gemaakt om te kijken waaraan voldaan moet worden binnen de nieuwe wet. Deze is gratis beschikbaar gesteld:

Checklist WBTR

Webinar (gratis)

Op 19 april om 19.30 uur (ofwel 07.30 pm zoals op het aanmeldformulier staat) kunnen verenigingen en stichtingen uit het Weerterland deelnemen aan een speciaal voor hen bedoeld webinar vanuit www.wbtr.nl. Klik op onderstaande link om direct aan te melden: De webinar vindt plaats via Zoom.

Aanmelden webinar 19 april 2021

Overigens zijn er ook webinars te volgen via: https://wbtr.nl/actueel/webinars-bijeenkomsten/

Huis voor de Sport ism Huis voor de Kunsten, Provincie Limburg, Burgerkracht en Speeltuinwerk hebben een reeks van korte webinars georganiseerd. Deze zijn hier terug te kijken: https://hvdsl.nl/webinar-wbtr/

Stappenplan

De nieuwe wet is bedoeld als hulpmiddel om het besturen van een vereniging of stichting te vergemakkelijken. Belangrijk is dat een bestuur met elkaar bespreekt wat ‘integer besturen’ inhoudt en hoe je daar vervolgens met elkaar afspraken over vastlegt. Ook is het van belang om kritisch te kijken of het nodig is om als vereniging of stichting verdere stappen te ondernemen. Hierover is ook contact gezocht met de IVBB (Instituut voor Verenigingen, Branches en Beroepen), die een WBTR-stappenplan hebben ontwikkeld. Het stappenplan geeft informatie over de nieuwe verplichtingen en biedt de mogelijkheid vast te leggen hoe de vereniging/stichting hieraan voldoet.

Wij hebben ons vanuit Punt Welzijn bij IVBB aangesloten als koepelorganisatie, waardoor verenigingen en stichtingen uit Weert en Nederweert met 50% korting het stappenplan kunnen doorlopen en kunnen deelnemen aan een webinar. Voor korting op het stappenplan geldt de kortingscode: PUNTWELZIJNWBTR50

Je kan ook direct naar de landingspagina van Punt Welzijn op de site van WBTR, daar staat de code al in opgenomen.  Eerst meer weten over de inhoud van het stappenplan? Klik dan hier.

Vragen en antwoorden notaris Houben. De antwoorden staan in het paars.
  • Citaat uit het stuk van de Notaris: “Als de rechtspersoon voor 1 juli 2021 is opgericht hoeft pas bij eerstvolgende wijziging van de statuten aan deze verplichting te voldoen. Er is (thans nog) geen termijn genoemd …” Vraag: nu de WBTR niet direct een wijziging eist, meer in het algemeen de vraag: Is er iets wettelijk geregeld over een verplichting om statuten periodiek te updaten? Nee, er is geen wettelijke verplichting tot periodieke updates.  Onze statuten zijn namelijk gedateerd en dan zou dat “2 vliegen in een klap” zijn. Als kleine vereniging is het immers een kostbare aangelegenheid.
  • Afgeleide vraag (niet direct WBTR gerelateerd): wij hebben geen apart huishoudelijk reglement omdat wij goed uit de voeten kunnen met dat wat in de statuten over huishoudelijke zaken is geregeld. Wij gaan er daarbij wel van uit dat deze rechtstreekse werking hebben voor de leden. Is dit laatste het geval, m.a.w.: Kunnen de statuten op zich ook gebruikt worden als huishoudelijk reglement? Zeker.
  • Moet je om te voldoen als bestuur aan de nieuwe WBTR wet het stappenplan volgen van het IVBB? Nee hoor, je moet voldoen aan enige wettelijke vereisten, waarbij de gegeven “eerste check” een prima leidraad is. Uiteraard kan een stappenplan ook een prima leidraad zijn, maar het is aan een ieder om dat zelf ter zake te beoordelen.
  • Moet je überhaupt een stappenplan volgen? Nee.

Links en downloads

Activiteiten

Verhalen uit de praktijk…

a Tekstgrootte verkleinen. a Tekstgrootte herstellen. a Tekstgrootte vergroten.